Webcare bij de Politie in Oost-Nederland: ‘Snelheid staat voorop!’

Op het programma van het Social Service Congres 2018 staan diverse sprekers die vertellen hoe zij door samen te werken 100% klantgericht zijn. Vooruitblikkend op die dag, delen Simen Klok (Sr. Woordvoerder Politie Oost-Nederland) , Iris Baalhuis (Inspecteur Politie Oost-Nederland) en Joost van Goor (Hoofdagent Politie Oost-Nederland) hun visie.

Wat maakt social service in algemene zin zo belangrijk?
‘Voor ons is het heel belangrijk om samen te werken met de samenleving. We hebben oren en ogen nodig op straat, maar we willen ook goed bereikbaar zijn voor mensen die ons nodig hebben. En social media helpt daar uitstekend bij!’

Hoe willen jullie social service innovatief en effectief houden in jouw organisatie de komende jaren?
‘Voor ons is de sleutel om goed op te letten wat er om ons heen gebeurt, zo kunnen we aansluiten op de rest van de samenleving.  De politie hoeft niet per se voorop te lopen, maar we mogen ook zeker niet achterlopen. Webcare en digitaal contact heb je nooit helemaal geregeld, je moet voortdurend kijken of je nog wel actueel bent.’

Wat zijn volgens jou echte ‘no go’s’ op webcaregebied?
‘We zien in ons vak dat het vaak geen zin heeft om met mensen lang in discussie te gaan. Gelukkig hebben we wel geleerd om te reageren op kritiek en mensen serieus te nemen. Maar er zijn ook mensen die sterke opvattingen hebben over de politie, die overtuig je niet even via Twitter of Facebook. En nog eentje dan: grappig doen en de plank net misslaan!’

Wanneer zijn jullie content als het gaat om social service naar jouw klanten toe?
‘Als iemand die klaagt op social media, met een tevreden gevoel achterblijft na ons contact. Als we echt iets hebben kunnen betekenen.’

Wat is jouw advies om te komen tot de beste social service?
‘Snelheid staat voorop, je moet niet een dag zitten te wachten op een reactie. Het moet laagdrempelig, open en transparant zijn. In gewone mensentaal, aansluiten bij de ‘buitenwereld’. En mensen moeten het gevoel houden dat ze echt met iemand in gesprek zijn!’

Tijdens het Social Service Congres 2018 wordt er verder gesproken over deze onderwerpen tijdens de sessie ‘Webcare bij de politie in Oost-Nederland.’